Podróżując samochodem nie musisz wybierać pomiędzy jednym a drugim typem pojazdu. W takich sytuacjach przydają się specjalne bagażniki rowerowe. Twój ukochany rower lub większą ich liczbę możesz przewieźć gdziekolwiek zechcesz. Jak zamontować uchwyt rowerowy na samochodzie?
 
Przewożenie roweru w samochodzie może być niebezpieczne, a nawet ryzykowne. Po pierwsze, nie wszystkie modele zmieszczą się w samochodzie. Po drugie, może on zostać porysowany lub uszkodzony. Rower, który nie jest odpowiednio zabezpieczony, może stanowić zagrożenie dla innych na drodze i dla każdego, kto w nim jedzie. Aby zapobiec takim sytuacjom, bagażniki mogą być montowane na zewnątrz samochodu.
 

Co wchodzi w skład oferty?

Aby przymocować rower do pojazdu, potrzebny jest odpowiedni model bagażnika. Może to być hak, klapa lub bagażnik dachowy. Na dłuższe wyprawy najlepiej wybrać jedną z dwóch pierwszych wersji. Druga z nich jest najlepsza dla osób, które korzystają z roweru tylko okazjonalnie i pokonują krótkie dystanse.
 
Bez względu na to, jaki typ roweru wybierzemy, zawsze należy przewozić go bez dodatkowego wyposażenia. Ewentualne sakwy lub koszyki, które mogłyby ulec uszkodzeniu, należy usunąć. Pamiętaj, aby podczas montażu i instalacji bagażników postępować zgodnie z instrukcją.
 

Jaki rower na hak holowniczy wybrać?

Najpopularniejszym sposobem na zabranie w podróż dwóch kółek jest jazda rowerem na specjalnym bagażniku, który mocuje się na haku holowniczym. Koniecznie musisz mieć hak holowniczy w swoim pojeździe. Jeśli go nie masz, będzie Cię to kosztowało kilkaset złotych.
 
Te modele bagażników składają się zazwyczaj z platformy, na której umieszcza się rowery (zwykle od dwóch do czterech) na oddzielnych stojakach. Tak jak w przypadku Thule EuroRide 940. Każdy rower znajduje się na swoim miejscu i jest pewnie trzymany, nie stwarzając zagrożenia. Niewiele też wystają z samochodu, co oznacza, że generowany przez nie opór aerodynamiczny będzie bardzo niski. 130 km/h to maksymalna dozwolona prędkość z bagażnikiem rowerowym przymocowanym do pojazdu holowniczego. Producenci zazwyczaj podają tę wartość.
 
Czy istnieją jakieś wady modeli haków holowniczych? Niesprzyjające warunki atmosferyczne sprawią, że istnieje większe prawdopodobieństwo zabłocenia rowerów. Niektórzy narzekają też na utrudniony dostęp do tylnej klapy, ale producenci mają na to rozwiązanie. W wielu wersjach, jak np. Peruzzo Parma 2, można regulować nachylenie platformy.
 
Przed zakupem zainteresowani powinni zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi opcjami. Nie każdy bagażnik rowerowy na hak jest odpowiedni dla naszego jednośladu. Na przykład model Peruzzo Arezzo 2 będzie pasował do większości "męskich" ram z prostą górną rurą. Konieczny będzie zakup specjalnego adaptera.
 
Alternatywą dla tych bagażników jest przyczepka rowerowa do samochodu, pod warunkiem, że nasze cztery kółka mają hak holowniczy.
 

Jak zamontować bagażnik rowerowy na haku holowniczym?

Zamocowanie bagażnika do pojazdu jest proste. Producenci dołączają instrukcję, dzięki której montaż bagażnika będzie znacznie prostszy. W zestawie zazwyczaj znajduje się wszystko, co jest potrzebne. Oznacza to, że nie mamy żadnych dodatkowych narzędzi do kupienia. Wystarczy umieścić bagażnik rowerowy na kuli holowniczej i zabezpieczyć zabezpieczenie. Na koniec zamykamy całą konstrukcję na klucz. Następnie należy podłączyć przewody i źródło zasilania, aby zapewnić działanie wszystkich świateł na haku holowniczym bagażnika rowerowego. Zgodnie z przepisami wymagane jest również umieszczenie tablicy rejestracyjnej.
 

Który bagażnik rowerowy montowany na dachu jest wart inwestycji?

Bagażniki montowane są na dachu samochodu za pomocą belek poprzecznych. Do tych belek przymocowane są korytka, które utrzymują rowery. Te specjalne "łapy" są rodzajem uchwytu, który stabilizuje ramę. Można je przymocować do Thule FreeRide 532 lub dowolnego innego roweru. Inne modele umożliwiają montaż roweru za pomocą widelca lub przedniego koła. Wymaga to odkręcenia przedniego koła.
 
Ten rodzaj transportu rowerów ma wiele zalet, m.in. niską cenę (zwykle kilkaset złotych), brak ograniczeń widoczności, możliwość zmieszczenia wielu rowerów jednocześnie. Zakup dodatkowych stojaków jest jednak konieczny, jeśli chcemy przewozić większą liczbę rowerów. Jest to możliwe w przypadku Thule ProRide598.
 
Bagażniki montowane na dachu mają tę wadę, że zwiększają opór powietrza w samochodzie podczas jazdy. Może to również zwiększyć zużycie paliwa.
 

Jak zamontować rower na dachu samochodu?

Podczas mocowania uchwytu rowerowego na dach należy zachować szczególną ostrożność. Nikt nie chce, aby pęd powietrza podczas jazdy spowodował uszkodzenie ładunku lub aby wylądował on na masce lub przedniej szybie. Ale i tu może pojawić się problem. Bagażniki dachowe muszą być do czegoś przymocowane. Łatwiej jest przymocować bagażnik dachowy do samochodu z relingami. Jeśli nie ma on relingów, będzie to trudniejsze.
 
Zaczynamy od zamontowania belek, relingów i wsporników dachowych na dachu samochodu. Następnie wkładamy rower i unieruchamiamy go za pomocą dedykowanych uchwytów. Całkowity czas montażu, łącznie ze złożeniem i postawieniem roweru, może zająć około godziny. Osoby o mniejszej sile lub niższe mogą mieć problem z umieszczeniem roweru na dachu.
 

Może na tylnej klapie?

Bagażnik rowerowy na klapę tylną to opcja dla osób, które nie mają przyczepy lub nie chcą wykonywać dodatkowej pracy przy montowaniu rowerów na dachu samochodu. Chociaż są one podobne do modeli na klapę, nie kosztują dużo i nie pasują do wszystkich samochodów ze względu na swój unikalny kształt.
 
Który bagażnik rowerowy jest najlepszy do jazdy z tyłu? Peruzzo oferuje model New Cruiser. Jest on składany i może pomieścić trzy rowery jednocześnie. Zbudowany jest na dużej ramie. Do trzymania roweru na ramie lub kołach służą specjalne uchwyty. Opór aerodynamiczny jest taki sam jak w przypadku wersji z hakiem holowniczym.
 
Jakie są minusy bagażników na tylnej klapie Nasz ładunek może stracić stabilność i porysować karoserię, jeśli jedziemy po nierównej nawierzchni. Zamontowane rowery mogą również ograniczać widoczność przez tylną szybę, utrudniając dostęp do bagażnika.
 

Przepisy dotyczące bagażników rowerowych

Musimy pamiętać o jednym ważnym aspekcie, jeśli nie chcemy obrazić stróżów prawa i dostać mandatu.
 
Należy zadbać o to, aby przewożone rowery nie zasłaniały tylnych świateł, lub co gorsza tablicy rejestracyjnej, podczas montażu bagażnika na klapie. Nie zdziwcie się, jeśli policjanci będą próbowali Was ukarać, jeśli weźmiecie pojazd, który nie jest odpowiednio przystosowany do poruszania się po drogach.
 

Jak zamontować uchwyt rowerowy na klapę bagażnika?

Ten uchwyt rowerowy nie jest trudniejszy niż inne modele. Nie ma znaczenia, czy masz wcześniejsze doświadczenie, czy jest to Twoja pierwsza próba. Od tego będzie zależeć stabilność całej konstrukcji po połączeniu jej z rowerami.
 
Ważne jest, aby wszystkie elementy stelaża były odpowiednio połączone - uchwyty, ramiona trzymające rowery oraz rama, która będzie umieszczona na górze klapy. Należy również zadbać o to, aby bagażnik był umieszczony pod odpowiednim kątem, tak aby nie uszkodził lub nie złamał karoserii samochodu. Wystarczy zabezpieczyć klapę za pomocą przeznaczonych do tego pasów.

Więcej poradników zakupowych i aktualnych promocji znajdziesz na stronie https://zakupowepromocje.pl/